Bouwprogramma

Basisschool voor 216 leerlingen en 15 appartementen.

Bij de bouw van een school in het centrum van Brussel is harmonie met de buurt cruciaal. Naast de architectonische kwaliteit, stedenbouwkundige planning en algemene sfeer van de school; zowel de akoestiek als de betrokkenheid van de buurt zijn belangrijke overwegingen. De school is gelegen in het binnengebied op het gelijkvloers langs de Zennestraat. Deze begane grond wordt zo transparant mogelijk gehouden om de betrokkenheid van de buurt bij de schoolactiviteiten te maximaliseren. De appartementen bevinden zich op de bovenste verdiepingen en beschikken over dubbelhoge terrassen. Aan de achterzijde beschikken de appartementen op de eerste verdieping over een groot gemeenschappelijk terras dat tevens dient om een ​​natuurlijke afscheiding van de school te creëren. Om het structurele evenwicht van de site niet te verstoren, wordt gebruik gemaakt van vrijstaande volumes. Dit heeft ook een akoestisch voordeel: zowel de gebouwen als de contouren van het terrein fungeren als absorberend oppervlak. Bovendien maken deze volumes maximaal gebruik van natuurlijk daglicht. Om meer aan te sluiten bij de bestaande structuur wordt gebruik gemaakt van twee niveaus: de 'benedenverdieping' is de speelplaats van de basisschool met aangrenzende kamers; de 'bovenverdieping' is de speeltuin en klaslokalen van de kleuterschool. Op deze manier behouden beide scholen hun eigen, duidelijk afgebakende territoria en wordt tegelijkertijd een interessante interactie tussen beide niveaus benadrukt. Bovendien wordt de hoogte van de volumes beperkt, wordt de locatie efficiënt verdicht door de inclusielokalen onder de speeltuin en ontstaat er een akoestisch geïsoleerde locatie. Grote delen van de school zijn vanaf de speelplaatsen direct bereikbaar, zodat deze ook gebruikt kunnen worden voor naschoolse en buitenschoolse activiteiten. Zo kan de buurt kennismaken met de school. (bron BOB 361 ARCHITECTS)

Projectfoto's

Buitenaanzicht

Binnenaanzicht