kOsh Herentals

Team Infrastructuur kOsh Herentals fotograaf MediaMixer

Minder operationele kosten betekent meer geld voor onderwijs

kOsh, of Katholiek Onderwijs Stad Herentals, is een scholengemeenschap met ongeveer 4 250 leerlingen in het basis- en secundair onderwijs, verspreid over 6 campussen. Ze bouwden nieuwe campussen, vervingen de daken en ramen van de oudere schoolgebouwen, vernieuwden hun stookplaatsen en investeerden in 7 zonne-installaties. Financieel-Logistiek directeur Marc Peeters: “Door energiebesparingen en -verkoop konden we in 2022 voor 50 000 euro nieuwe smartboards aankopen.”

Centraliseren voor meer efficiëntie

Marc Peeters: “Vroeger waren onze scholen allemaal apart. Met een directie per school die zich met álles moest bezighouden: pedagogiek, administratie, logistiek, personeel, noem maar op. We werkten al regelmatig samen tot we in 2008 de beslissing namen om alle operationele diensten te centraliseren en voortaan verder te gaan als 1 scholengroep. Alles wat met personeel, gebouwen, installaties of financiën te maken heeft, komt naar de centrale diensten. Onze campusdirecteurs focussen zich volledig op het pedagogisch-educatieve luik. Door die centralisering konden wij professionaliseren: denk aan digitalisering, automatisering en energiebesparing.”

Energiebesparing staat centraal

“Elke euro die we minder uitgeven aan energie, vloeit naar ons onderwijs. Het is een motivatie voor iedereen in de school om zuinig en bewust met alles om te gaan. Ook als we renoveren, staat energiebesparing centraal. De voorbije jaren hebben we volop ingezet op onze buitenschillen. We isoleerden en vernieuwden onze daken en lieten overal hoogrendementsglas plaatsen. We investeerden in onze stookplaatsen: we vervingen branders die nog perfect werkten, maar energetisch niet meer top waren.”

Zonnepanelen met de energielening

Sinds 2019 liggen er op alle campussen van kOsh zonnepanelen: 7 zonne-installaties in totaal, gefinancierd met de renteloze energielening van Agion. Een investering van iets minder dan 600 000 euro. Marc Peeters: “Van dat bedrag betaalden wij alleen de vergoeding aan het Vlaams Energiebedrijf voor de adviesverlening. Ze deden voor ons een volledige energetische screening, simuleerden onze energieopbrengsten en schreven de aanbesteding uit. De rest van die investering verdienen we met onze zonne-energie.”

Elektriciteitsbesparing van 46.000 euro

In 2022 verbruikte de scholengroep in Herentals 46 000 euro mínder elektriciteit dankzij de zonnepanelen. En ze injecteerden nog eens voor 38 000 euro op het net. Hun afbetaling van de energielening bedraagt jaarlijks 36 000 euro, maar zelfs met die investeringen houden ze een behoorlijk budget over. Dat geld ging in 2022 naar smartboards voor de scholen.

Marc Peeters: “Ik ga daar zelfs nog een stapje verder in. Ik koop onze energie op de spotmarkten: de Belgische ENDEX-beurs en de Nederlandse TTF-beurs. En ik durf het bijna niet te zeggen, maar toen de energieprijzen in 2022 de hoogte ingingen, verbruikten we in onze scholen elektriciteit en gas voor amper 15 euro per megawattuur. Dus we kochten onze energie heel goedkoop aan, en verkochten onze overschotten van de zonnepanelen duur – gebaseerd op de BELPEX – op de energiemarkt.”

Voeding voor de STEM-lessen

“Als ik dag na dag zie wat we winnen door die energetische investeringen en wat we extra aan onze pedagogische projecten spenderen, dan geeft mij dat energie om daar nog verder in te gaan. Sinds kort is het mogelijk om energie te delen. Ook dat doen we maximaal. Onze modernste gebouwen hebben door alle techniek en klimatisatie veel elektriciteit nodig, meer dan onze oudere gebouwen. Dus in plaats van het net extra te belasten, sturen we de elektriciteit nu naar onze eigen schoolgebouwen met een tekort. Het plezante is dat onze leerkrachten met die analyses aan de slag gaan in de STEM-lessen.”

Durf te veranderen

“Wij hebben de voorbije 20 jaar gigantische veranderingen doorgemaakt. In 2016 bouwden we een nieuwe campus met een ondergrondse warmte-koudeopslag (WKO) met vloerverwarming. We waren de eerste school in Vlaanderen die dat had. Op een bepaald moment beslisten we om 3 oude campussen te verkopen of het erfpacht te verbreken en de 3 overblijvende campussen te vernieuwen. Ook de fusie tot onze scholengroep was een proces dat veel voeten in de aarde had. Verandering schrikt veel scholen af. En dat begrijp ik, maar de winst die we als school realiseerden, is enorm: kostenbesparingen, efficiëntie in administratie en vooral extra middelen voor onze leerlingen. Zo gaat de kwaliteit van ons onderwijs erop vooruit.”